C Y T A D E L A Strona Główna C Y T A D E L A
Forum dyskusyjne "CYTADELI"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Troczenie i pakowanie w kawalerii
Autor Wiadomość
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 3961
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Pon 03 Maj, 2010   Troczenie i pakowanie w kawalerii

Znalazłem bardzo ciekawą fotografię:

http://img.audiovis.nac.g..._1-W-1014-8.jpg

jak widać rzecz sie dzieje na błoniach pod kopcem Kosciuszki w Krakowie - 8 Pułk Ułanów.
 
 
Lookie
[Usunięty]

Wysłany: Pon 03 Maj, 2010   

Ten element wyszkolenia był ćwiczony w kawalerii. Wierzchowce uczono kłaść się i czasami nawet strzelano zza takiej zasłony. Bardzo fajne zdjęcie!!

Mamy tu rząd wz.25 stroczony wg nowego przepisu z kwietnia 1938 roku. Bardzo ciekawym elementem jest łopatka przytroczona do płaszcza po lewej stronie siodła - regulamin przewidywał przypinanie jej do pasa, razem z bagnetem.
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 3961
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Pon 03 Maj, 2010   

Interesujace jest tez troczenie manierki.
 
 
lucjusz8


Dołączył: 31 Lip 2005
Posty: 1214
Skąd: Sanok
Wysłany: Pon 03 Maj, 2010   

A to nie owsiak - skręcony tak, że przypomina manierkę wz. 28/31?
 
 
Sarna
[Usunięty]

Wysłany: Pon 03 Maj, 2010   

To raczej konny zwiadowiec 20 pp Ziemi Krakowskiej na pokazach na krakowskich Błoniach
(podobne do tych z warszawskiego Pola Mokotowskiego), z okazji święta 3 maja 1936 r.
 
 
Lookie
[Usunięty]

Wysłany: Pon 03 Maj, 2010   

ArturS napisał/a:
Interesujace jest tez troczenie manierki.


z całym szacunkiem... nie widze tam manierki;/
Powinna byc po prawej stronie na przednim pakunku.

No i pytanie do Sarny...skąd pewnośc, ze to nie kawalerzysta??
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 3961
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Lookie napisał/a:
Powinna byc po prawej stronie na przednim pakunku.


Ale jej tam... nie ma. :-)
Jak Lookie oceniasz prawą część owsiaka - czy z cała pewnoscią uległem złudzeniu czy tez faktycznie zwisa tam manierka wz 31?
 
 
Sarna
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Cytat:
No i pytanie do Sarny...skąd pewnośc, ze to nie kawalerzysta??

Tak przypuszczam, poniewaz pierwsze rogatywki polowe wz. 34/35 pojawily sie na manewrach
we wrzesniu 1934 w kompaniach strzeleckich 20 pp ZK, nie w kawalerii -
http://www.audiovis.nac.g...2861646466fca6/

Cytat:
rząd wz.25 stroczony wg nowego przepisu z kwietnia 1938 roku

ale pokaz mial miejsce 3 maja 1936...
 
 
piotrek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Cytat:
rząd wz.25 stroczony wg nowego przepisu z kwietnia 1938 roku

Cytat:
ale pokaz mial miejsce 3 maja 1936...


I to jest ciekawostka, jako że troczenie ewidentnie wedle regulaminu z 1938 r. (nie licząc tej łopatki na przednim łęku). Być może w ramach pokazu prezentowano prace nad nowym sposobem troczenia?
 
 
Schrek
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Faktycznie jeśli zdjęcie zostało zrobione w 1936 roku to wielce prawdopodobne, że może być zwiadowca konny któregoś z pułków piechoty.
 
 
Lookie
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

ArturS napisał/a:

Ale jej tam... nie ma. :-)
Jak Lookie oceniasz prawą część owsiaka - czy z cała pewnoscią uległem złudzeniu czy tez faktycznie zwisa tam manierka wz 31?


Osobiście widzę tam tylko owsiak:) I co ciekawe to długi owsiak, który w owym czasie troczony był generalnie na przednim łeku, pod płaszczem. Ten jest mocno skręcony w środku, zeby choc odrobine go skrócić.

A co do wydatowania zdjęć na NAC, tarfiaja się przerózne pomyłki, czasem ewidentne, zarówno w datach jak i w opisach przezentowanych jednostek. Nie mam pod reką akurat dobrego przykładu, ale pamietam, ze gdzies widziałem fotografię DAK-u opisaną jako...PAC:) Mimo ewidentnie widocznych proporczyków na kołnierzu jednego z zołnierzy.
 
 
Sarna
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Najmniej pomyłek jest w datowaniu reportaży fotograficznych, a ten do taklich właśnie należy.
Gdzie jak gdzie ale tu błędu bym się nie doszukiwał /archiwum 'Koncernu Ilustrowanego Kuriera Codziennego'/

A propos unikatowej rogatywki polowej wz. 35 - w albumie Żygulskiego i Wieleckiego 'Polski mundur wojskowy' (KAW Kraków 1988) kolorowe zdjęcie jedynej w zbiorach MWP jest błędnie opisana jako wz. 37 (na str. 254; MWP w Warszawie nr inw. 45121x).
 
 
Atyl
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Schrek napisał/a:
Faktycznie jeśli zdjęcie zostało zrobione w 1936 roku to wielce prawdopodobne, że może być zwiadowca konny któregoś z pułków piechoty.

Czy pułki piechoty na etacie pokojowym miały zwiadowców konnych?

Cytat:
Tak przypuszczam, poniewaz pierwsze rogatywki polowe wz. 34/35 pojawily sie na manewrach
we wrzesniu 1934 w kompaniach strzeleckich 20 pp ZK, nie w kawalerii -

MAC (moje archiwum cyfrowe) sugeruje, że w latach 1934-35 rogatywki miał np 3pszwol, a są to jedyne zdjęcia z tej formacji w rogatywkach, na innych mają furazerki.
Zdaje się że przed wprowadzeniem, nowe wzory (czy to nakrycia głowy, kaleson, czy sposobu troczenia) testowane były w kilku jednostkach różnych służb i po pozytywnym zaopiniowaniu i ewentualnych poprawkach, przyjmowane do użytku ogólnego z rocznikiem rozkazu wprowadzającego.
 
 
Sarna
[Usunięty]

Wysłany: Wto 04 Maj, 2010   

Cytat:
Czy pułki piechoty na etacie pokojowym miały zwiadowców konnych?


Dla kadry piechoty i artylerii (w S.S.Art. Toruń, rok 1930) - kursy oficerów zwiadowczych.
http://www.cytadela.aplus...etaSPArt_2d.jpg
W nomenklaturze piechoty 1933 r. - szpica konna (w kolumnie w marszu ubezpieczonym na 2-4 km przed szpicą piechoty i przed oddziałem z oficerem zwiadowczym dyonu art. lekkiej w rejonie szpicy) /Rozkazodawstwo dowodcy dywizjonu artylerji, załącznik 1b ; C.W.Art Toruń 1932/
W szpicy konnej - "konni zwiadowcy lub też oddział bądź patrol pieszy, wzmocniony pewną ilością konnych." /Regulamin piechoty cz. I , V Ubezpieczenie, 168. Szpica konna; Warszawa 1933/
- "konni zwiadowcy wysuną się w tym czasie przed kolumnę udając się na rozpoznanie" (praca szpicy w marszu)
"zwiadowcy konni mają małą zdolność do przeczesywania lasów, miejscowości, terenu poprzerzynanego" (omówienie)
/Zbiór ćwiczeń bojowych, ćwicz. 87 Szpica w marszu czołowym, ppłk Paczkowski-Rzepecki, GKW Warszawa 1938/
 
 
Schrek
[Usunięty]

Wysłany: Śro 05 Maj, 2010   

Cytat:
Czy pułki piechoty na etacie pokojowym miały zwiadowców konnych?


Do połowy lat trzydziestych w pułku funkcjonował pluton zwiadowców konnych składający się z dowódcy - podoficera oraz dwóch sekcji jezdnych. Między rokiem 1935 a 1936 kompanie zwiadowców przechodzą reorganizacje.
W wyniku prób i testów władze wojskowe postanawiają rozszerzyć dotychczasowe oddziały zwiadowców złożone tylko z jezdnych o dodatkowy pluton kolarzy. Taka struktura przetrwała do 1939 roku.
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 3961
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Śro 05 Maj, 2010   

Jest takze ustna relacja, że troczenie łopatek do płaszczy przy siodle stosowano także w 3 p.uł. Śląskich podczas wojny we wrzesniu 1939.
 
 
Atyl
[Usunięty]

Wysłany: Czw 06 Maj, 2010   

Jeszcze raz zadam pytanie:
Czy w POKOJOWEJ strukturze pułku piechoty byli na etacie zwiadowcy konni. Czy oddziały te były powoływane tylko na czas manewrów, i oczywiście w etacie mob na czas W.
Czy pułk piechoty przez cały okres utrzymywał konie i zwiadowców na etatach. Gdzie zmagazynowany był materiał mob dla tych plutonów (rzędy, broń, mundury). Powszechnie przyjęło się, że zwiadowcy konni na czas W rozwijani byli na bazie konnego PW.
To samo pytanie dotyczy np. kolarzy, plutonów dział piechoty.
 
 
Sarna
[Usunięty]

Wysłany: Czw 06 Maj, 2010   

W piechocie, po reorganizacjach wprowadzano etaty na stopie POKOJOWEJ:
1930 r. - zwiad konny (szpica konna - konni zwiadowcy - kursy oficerów zwiadowczych)
1937 r. - komp. przeciwpancerna
1938 r. - oddział zwiadu a/ pluton zwiadowców konnych b/ pluton kolarzy

Projekt SG '37 dla oddziału zwiadu - etat mobilizacyjny nr 10.
 
 
Schrek
[Usunięty]

Wysłany: Czw 06 Maj, 2010   

Cytat:
Cytat:
Czy pułki piechoty na etacie pokojowym miały zwiadowców konnych?


Do połowy lat trzydziestych w pułku funkcjonował pluton zwiadowców konnych składający się z dowódcy - podoficera oraz dwóch sekcji jezdnych. Między rokiem 1935 a 1936 kompanie zwiadowców przechodzą reorganizacje.
W wyniku prób i testów władze wojskowe postanawiają rozszerzyć dotychczasowe oddziały zwiadowców złożone tylko z jezdnych o dodatkowy pluton kolarzy. Taka struktura przetrwała do 1939 roku.


Tak jak pisałem byli, uwaga to nie był pluton zwiadu tylko pluton zwiadowców tak jak był pluton pionierów a nie pluton pionierski.
 
 
Sarna
[Usunięty]

Wysłany: Czw 06 Maj, 2010   

Cytat:
Tak jak pisałem byli, uwaga to nie był pluton zwiadu tylko pluton zwiadowców tak jak był pluton pionierów a nie pluton pionierski.

Dokladnie tak, po 1938 były to etatowe oddziały specjalne pułku piechoty dowodzone przez oficerow (ppor., por., czasem kpt. art.),
np. dla 58 pp Wielkopolskiej im. Króla Bolesława Chrobrego:
1. pluton łączności - por. Fiedorow Stefan
2. pluton pionierów - por. Sicinski Witold
3. pluton art. piechoty - por. art. Surowiec-Surowinski Edward
4. pluton ppanc. - por. Zelazniewicz Walerian
5. oddział zwiadu /tu: plut. konnych zwiadowców + plut. kolarzy/ - por. Jakiel Stanisław
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group