Korespondent Bryan |
Autor |
Wiadomość |
parzydar
Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 837 Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: Pią 17 Gru, 2010
|
|
|
To i ja dorzucę moje 5 groszy do tematu rozbitego niemieckiego samolotu na skarpie przy ul. Dynasy.
1. Miejsce zdarzenia
Według mnie uwieczniona na zdjęciach maszyna została zestrzelona 11 września zaś Bryan na miejscu pojawił się dzień później. W relacji Bryan napisał m.in., że „… Podążyliśmy na miejsce upadku i znaleźliśmy dymiące szczątki wielkiego bombowca…”
Na zdjęciach zrobionych przy ul. Dynasy nie widać, aby pożar trwał lub dookoła unosił się dym. Mamy zatem dwie możliwości:
- relacja pisana mogła być udramatyzowana i skrócona (wydarzenia następują w bezpośrednim swoim następstwie: zestrzelenie samolotu i jego niezwłoczne odnalezienie)
- albo też chodzi o inny przypadek zestrzelenia.
Tomek skąd informacja o ul. Konopnickiej ? W opracowaniu „Oblężenie Warszawy w fotografii Juliana Bryana” IPN J.Z.Sawicki, T. Stempowski (ta druga publikacja IPN bez kolorowych zdjęć) w przypisach na stronie 68 o tym samym numerze, który podałeś (19) jest informacja, że ten „samolot rozbił się 11 września o skarpę na ul. Dynasy. Por. Warszawska Straż Ogniowa – Fragmenty sprawozdania o działalności Straży we wrześniu 1939 r. [w:] Cywilna Obrona Warszawy we wrześniu 1939 r. Dokumenty, materiały prasowe, wspomnienia i relacje [oprac.] L. Dobroszycki, M. Drozdowski, M.Getter, A. Słomczyński, Warszawa 1964 r s. 442”
Skąd rozbieżność ? W przypisach do kolejnego rozdziału o jego ponownym pobycie w Warszawie w 1959 r. przypis nr 19 na stronie 96 mówi o ul. Konopnickiej jako siedzibie YMCA.
2. Zestrzelony samolot
Na zdjęciach niestety mało jest większych elementów, po których można by łatwo rozpoznać typ samolotu.
Według mnie zestrzelony samolot to He-111 P (wersji P-1). Dlaczego ?
2.1 Silnik
http://odkrywca.pl/forum_...karpa3650px.jpg
Jest to DB 601 tak jak napisał Tomek - w który wyposażone były w tamtym okresie m.in He 111 i Bf 110.
Heinkel 111 posiadał wiele wariantów wyposażonych bądź w silniki Jumo 211 bądź DB 601. W Polsce zastosowano następujące odmiany He 111 – E, P, H
W tamtym okresie jedynie wariant P był wyposażony w silniki DB-601, pozostałe zaś w Jumo 211. Wersja P i H różniła się w zasadzie tylko jednostką napędową. Produkcja P-1 ruszyła w grudniu 1938 r. i zakończono w maju 1939 r. – wyprodukowano 149 egz. tego samolotu. Jednostki wystawione do ataku na Polskę używające odmianę „P” to KG 27 (Luftflotte 1 – północ) i KG 4 (Luftflotte 4 – południe). Późniejsze wersje He-111 używały silników Jumo 211 wynikało to z przyjętego założenia, że DB- 601 będzie montowany na myśliwcach.
He 111 P początkowo wyposażany był w 3 km MG – 15 (7,9 mm). Bf 110 miał 2xMG FF (20 mm), 4 xMG 17 (7,9 mm), 1xMG 15 (7,9 mm).
Warto przyjrzeć się uważnie detalom silnika:
a) kształt górnych blachy osłony silnika – górne osłony silnika Bf 110 były jednolite a na zdjęciu wyraźnie widać, że na górze osłony było jeszcze coś zamontowane. He 111 P-1 miał w tym miejscu osłony wlotu powietrza.
Wygląd osłon He 111
Wygląd osłon Bf 110
b) kształt kołpaka śmigła - Bf 110 nie miał pełnego kołpaka (nie było wyprofilowanej osłony centralnego punktu śmigła) He 111 zaś miał kołpak całościowo osłaniający - na zdjęciu wyraźnie widać, że jest pełny (co prawda zdeformowany).
2.2 Blachy z samolotu
http://odkrywca.pl/forum_...1/picture19.jpg
http://odkrywca.pl/forum_...1/picture21.jpg
http://www.kolejkamarecka...c.php?pid=21281
Są zdjęcia pokazujące duży kawałek dołu skrzydła z krzyżem oraz literami GA. Wokół stoi kilka osób. W tle stoi charakterystycznie pomalowany (kamuflaż) samochód, którym poruszał się po mieście Bryan.
Kształt tej blachy jak i sposób namalowania znaków rozpoznawczych (na środku nitowania) dokładnie odpowiada kształtowi tych w He-111. Przeliczyłem również szacunkowo wymiary elementów widocznych na zdjęciu i porównałem z planami He i mniej więcej zgodziły się.
Litery GA oznaczają: G - indywidualne oznakowanie samolotu w eskadrze; A – pozycja eskadry w dywizjonie.
Skrzydło Bf 110 ma zupełnie inny układ blach niż He 111. Nie ma tam tak długiego elementu jaki widać na zdjęciu.
Dolna część skrzydła He 111
Dolna część skrzydła Bf 110
3. Inne możliwości
Inny powszechnie używany w 1939 r. bombowiec to Do 17 - miał on jednakże silniki gwiazdowe.
Ju 87 miał inną osłonę oraz punkt mocowania bliżej przodu silnika - na zdjęciu węzeł mocowania przypada mniej więcej w połowie silnika. |
|
|
|
 |
qrak
Administrator

Dołączył: 03 Lut 2005 Posty: 454 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: Sob 18 Gru, 2010
|
|
|
W czwartkowym wydaniu Dużego Formatu (dodatek do Gazety Wyborczej) był krótki artykuł o Bryanie i tych dwóch albumach. |
|
|
|
 |
Sarna [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 18 Gru, 2010
|
|
|
Po prostu we wspomnieniach Bryana (wyd. IPN) na str. 44 cała relacja zaczyna się od daty 17 września (pierwszy wiersz drugiej szpalty na tej stronie). Jednak szczegóły przemawiają za zestawieniem relacji z datą wcześniejszą o... 6 dni. (Konopnickiej 6 - mój błąd).
Silnik to ewidentnie Daimler Benz DB 601 - zdjęcie oryginalnego z samolotu Me-110 Hessa:
http://upload.wikimedia.o..._BF110_1941.jpg
Tak jak pisałem wcześniej - charakterystycznym elementem jest (widoczne na fot. Bryana) zawieszenie w 2 punktach pośrodku bloku silnika, a nie w 4 punktach, ale jeszcze bardziej/prościej rozpoznać górną pokrywę (rozstaw śrub, kształt pokrywy itp.).
Ju-87, Do-17 odpadają z oczywistych różnic.
Kołpak śmigła - Me-110C /1939 - był także wariant pełny:
http://www.wwiivehicles.c...t-bf-110a-c.asp
Przekonujące, że to He-111 są - ilość załogi (4) i kształt fragm. skrzydła z oznaczeniem (krzyż przerwany w połowie w miejscu łączenia blach). |
|
|
|
 |
bolas

Dołączył: 27 Sty 2005 Posty: 887 Skąd: Strzelcy Kaniowscy
|
Wysłany: Sob 18 Gru, 2010
|
|
|
Jako zupełny laik w temacie niemieckiego lotnictwa zwróciłem uwagę na kształt skrzydła. Widać je na kilku ujęciach - pozują przy nim żołnierze, strażacy rąbią fragmenty toporkiem itp ... nie wygląda mi za bardzo na charakterystyczne skrzydło Ju-87, szczgólnie gdy widać je całe zapakowane na samochód i przewożone gdzieś dalej ... |
|
|
|
 |
michał ł [Usunięty]
|
Wysłany: Sob 18 Gru, 2010
|
|
|
Cześć
po kolei
Góra - remontowany He-111, (wykadrowane skrzydła), kadr z Bryana
dół - Me-110.
dla mnie to Heinkel. |
|
|
|
 |
parzydar
Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 837 Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: Sob 18 Gru, 2010
|
|
|
Michał bardzo fajne zestawienie.
Jeszcze co do kształtu kołpaków Bf 110. Kluczowe jest ustalenie konkretnej wersji tego samolotu.
W Polsce Niemcy użyli wariant Bf 110 C1 - i ta wersja miała tylko tępo zakończony kołpak. Oczywiście inne późniejsze wersje tego samolotu posiadały pełny kołpak.
Co do wersji silnika to jesteśmy zgodni. |
|
|
|
 |
Sarna [Usunięty]
|
Wysłany: Pon 20 Gru, 2010
|
|
|
trzy dywizjony Me-110 C-2 (a w 3/ZG 76 kilka Me-110 B-2)
(Zerstörergeschwader 76 - ZG 76)
Me-110 m.in. eskortowaly własne bombowce - regularnie osłaniały He 111 P-2
W Muzeum WP jest w ekspozycji stalej fragm. He-111 P-2
http://www.muzeumwp.pl/wy...rzesnia-1939-r/
- zestrzelonego 1 września 1939 r. przez porucznika pil. Aleksandra Gabszewicza
http://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Gabszewicz
Bezsprzecznie - jak to sygnalizował Darek i rysował Michał - na zdjęciach i w filmach Bryana - to resztki He-111 P-2 (fragm. skrzydła). |
|
|
|
 |
parzydar
Dołączył: 20 Lis 2007 Posty: 837 Skąd: Warszawa - Bemowo
|
Wysłany: Pon 20 Gru, 2010
|
|
|
Jeszcze w kwestii wersji
Bf 110 B2 – wersja z silnikiem Jumo 210 G. Miały służyć przede wszystkim do szkolenia załóg (pozbawione działek i posiadające kamery). Produkowana 04/1938 – 02/1939
Bf 110 C1 – wersja z silnikiem DB 601. Produkowana 01/1939 – 09/1939. Wersja użyta w Polsce.
Bf 110 C2 – jedyna zmiana względem wersji C1 to nowa radiostacja FuG X. Produkowana od 09/1939 – 07/1940
He 111 P-1 produkowany 12/1938 r. – 05/1939 r. Według mnie to ta wersja jest widoczna na zdjęciu (bardziej prawdopodobne). P-2 produkowano dopiero od 05/1939. |
|
|
|
 |
Jankes [Usunięty]
|
|
|
|
 |
Sarna [Usunięty]
|
|
|
|
 |
bolas

Dołączył: 27 Sty 2005 Posty: 887 Skąd: Strzelcy Kaniowscy
|
Wysłany: Czw 01 Wrz, 2011
|
|
|
Korespondent Bryan
TVP 1 – 22:20, 01.09.2011 (DZIŚ!!!)
Cytat: | Julien Bryan był amerykańskim dziennikarzem, który 4 września 1939 roku przybył ostatnim pociągiem z Berlina do Warszawy. Materiał zarejestrowany przez Bryana stanowi unikatowy dokument pokazujący historyczną prawdę oglądaną bez subiektywnego komentarza i ukazuje patriotyczny heroizm społeczeństwa warszawskiego z punktu widzenia jednostki uwikłanej w rzeczywistość wojenną. |
|
|
|
|
 |
|