C Y T A D E L A Strona Główna C Y T A D E L A
Forum dyskusyjne "CYTADELI"

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Podchorążowie, podchorążowie...
Autor Wiadomość
blazlov 


Dołączył: 08 Lut 2020
Posty: 119
Skąd: Warszawa
Wysłany: Śro 17 Cze, 2020   

Z chęcią podejmę wyzwanie i poszukam co to może być za miejsce, choć szczerze raczej będzie to ciężka sprawa. Niebawem wrzucę pewną fotografię gdzie miejsce też będzie do identyfikacji.
Natomiast pytanie o głownię sztandaru. Czemu jest tam 1 32 ?
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Czw 18 Cze, 2020   

Dopiero teraz popatrzyłem na głowicę robiąc sobie powiękrzenie i spodzieajac sie zobaczyć litery SP . I powiem, że nie bardzo ona mi się podoba. Jest nietypowa. A sam sztandar mimo wszytko wydaje się..... za mały, za niski.... Chorągiew piechoty to był naprawdę wielki płat. Głowica na drzewcu powinna być więc wyżej ponad głowami. No i orzeł na głowicy sztandaru SP był typowy i piękny a nie jakiś... dziwaczny.... jak ten właśnie...
 
 
blazlov 


Dołączył: 08 Lut 2020
Posty: 119
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pią 19 Cze, 2020   

No właśnie głowica jestg dziwna, aczkolwiek nie nie spotykanya. Jakis czas temu wrzucilem foty z okazji odsloniecia pomnika księcia Józefa z 1923 roku i tam tez wystepuja sztandary z taka glownia....
Wrzucam powiekszenie na sztandar, niestety brak harakterystycznych elementów po za glownia:


natomiast, spora czesc widocznych na fotografii podchorązych posiada przypinke kołnierzową szkoły podchorążych zawodowych. Dodatkowo częśc posiada na pagonach nieidentyfikowalne jednoznacznie oznaczenia, aczkolwiek swoim krztałtem przypominających oznaczenie szkoły podchorążych SP


tak więc na 100% mamy tutaj do czynienia z kompanią, oddzialem, plutonem (?) szkoły podchorążych zawodowych piechoty, tylko czy na pewno Warszawa?
fotografia jest nieopisana.
Ostatnio zmieniony przez ArturS Pią 19 Cze, 2020, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Pią 19 Cze, 2020   

Dokładnie tak - widzimy żelazne kanony umundurowania podchrążych SP w okresie 1922 -1926 i to nie budzi żadnych wątpliwości.
Na naramiennikach podchorążowie nosili widoczne emblematy SP.

Istniały wtedy Warszawska Szkoła Podchorążych w Łazienkach oraz Wielkopolska Szkoła Podchorążych przemianaowana na Szkołę Podchorążych dla Podoficerów w Bydgoszczy ( przeprowadzka z Biedruska). Ale gmach Szkoły w Bydgoszczy też już porównywałem i nie pasuje zupełnie ) to nie ten trop.

SP odbywana na pierwszym roku miała charakter unitarny a nie specjalistyczny i dopiero po niej II i III rok nauki odbywał się w Szkole Oficerskiej danego rodzaju broni lub służby. W przypadku piechoty podchorąży po ukończeniu SP wstępował do Oficerskiej Szkoły Piechoty w Warszawie.
Tak to w podanym okresie funkcjonowało i takie były nazwy konkretnych szkół i ich lokalizacja.

Poza podchorążymi obok tego nietypowego sztandaru innej jednostki jest widoczny kapral nie należący do tego oddziału szkolnego, nie będący podchorążym ani raczej instruktorem Szkoły o czym świadczy brak godła szkoły na kołnierzu ( oficerwoie kadry stałej szkoły i podoficerwoie instruktorzy takaże w tatmym okresie nosili oznaczenia Szkoły na kołnierzu).

Trzeba więc poprzyglądac się jeszcze kto takie dziwne, nietypowe sztandary nosił. Na foto 32pp jakie posiadam sztandar ma normalna głowicę.... nie taką...
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Śro 01 Lip, 2020   

Temat, który rozwinął się odnośnie NN kabury przeniosłem do działu Intendentura
pt "Zastępcza kabura do P-08? w WP"
Ostatnio zmieniony przez ArturS Pon 06 Lip, 2020, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Pią 03 Lip, 2020   

Zmiana warty w Szkole Podchorążychy Piechoty ( kurs unitarny) w Różanie. Widoczna warta stara i nowa.



Podchorążowie pierwszego rocznika w ubiorach służbowych. Początek lat 30, zwraca uwagę brak orzełków na hełmach ( od czerwca 1930) oraz hełmy natarte naftą dla nadania połysku. Oznaczenia tytułów zgodne z rozkazem z 1927, zaistniałe od roku 1928.
Bardzo charaketrystyczne w tamtym okresie uzbrojenie I rocznika SPP w Różanie - kbk wz 98.
Roczniki II i III w Komorowie były uzbrojone w kb wz 98 to również cecha charakterystyczna na fotografiach podchorążych z Różana. Kilka zdjęć wcześniej zamieszczonych to potwierdza

Jest to moment przywitania się lub pożegnania się wart, zawsze towarzyszący zmianie wart.
 
 
bolas 


Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 1011
Skąd: Strzelcy Kaniowscy
Wysłany: Śro 08 Lip, 2020   

Dziś fajny detal wyskoczy mi podczas skanowania serii płyt szklanych z negatywami po 31 pSK... wśród poddziału 31 pSK na zbiórce widać 3 podchorążych - jednego z SPP i dwóch rezerwistów. Czyżby praktyka w pułku? Każdy umundurowany odmiennie. Zdjęcie nie jest opisane, ale cała seria to lata 1926-34. Zbiory SH "Strzelcy Kaniowscy".

 
 
kiler


Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 307
Skąd: KRK
Wysłany: Czw 09 Lip, 2020   

Śliczna fotka.

Zawsze wzruszają mnie te maleńkie pistoleciki i czasem wtedy rozumiem gen. Przewłockiego ;-)
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Czw 09 Lip, 2020   

Bardzo ładna i ciekawa fotka - szczególnie ze względu Twojej Bolek obserwacji odnośnie widocznych tu razem stażystów - Podchorąży I rocznika SPP i 2 podchorążych rezerwy absolwentów SPR. Na tej zbiórce znajdują się oni w jednej grupie w szyku widocznego oddziału.

To konkretnie zdjęcie należy datować na koniec lat 20 tych okres 1928/29, max 1 połowa 1930.
Granicę dolną określa widoczny system oznaczeń na mundurach podchorążego SPP a granicę górną obecność orzełków na hełmach. Staże w pułku liniowym podchorążowie obu typów szkół odbywali w okresie letnim.

Sierżant ma na naramienniku emblemat lub numer - może powiększenie tego detalu pozwoliło by zidentyfikować formację?

PS - W ogóle to widać jeszcze coś - zaraz obok podchorążego SPP zamiast normalnego porządku jeśli idzie o stopnie w szyku widać nagromadzenie kaprali w jednej grupie nietypowe dla porządku zbiórki normalnej kompanii strzeleckiej. Zgrupowanie korpusami osobowymi? Cos jeszcze musi być tu na rzeczy, jakaś specjalna okoliczność. To nie jest zwykły porządek kompanii strzeleckiej w dwuszeregu.
 
 
bolas 


Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 1011
Skąd: Strzelcy Kaniowscy
Wysłany: Czw 09 Lip, 2020   

ArturS napisał/a:
Bardzo ładna i ciekawa fotka - szczególnie ze względu Twojej Bolek obserwacji odnośnie widocznych tu razem stażystów - Podchorąży I rocznika SPP i 2 podchorążych rezerwy absolwentów SPR. Na tej zbiórce znajdują się oni w jednej grupie w szyku widocznego oddziału.

To konkretnie zdjęcie należy datować na koniec lat 20 tych okres 1928/29, max 1 połowa 1930.
Granicę dolną określa widoczny system oznaczeń na mundurach podchorążego SPP a granicę górną obecność orzełków na hełmach. Staże w pułku liniowym podchorążowie obu typów szkół odbywali w okresie letnim.

Sierżant ma na naramienniku emblemat lub numer - może powiększenie tego detalu pozwoliło by zidentyfikować formację?

PS - W ogóle to widać jeszcze coś - zaraz obok podchorążego SPP zamiast normalnego porządku jeśli idzie o stopnie w szyku widać nagromadzenie kaprali w jednej grupie nietypowe dla porządku zbiórki normalnej kompanii strzeleckiej. Zgrupowanie korpusami osobowymi? Cos jeszcze musi być tu na rzeczy, jakaś specjalna okoliczność. To nie jest zwykły porządek kompanii strzeleckiej w dwuszeregu.


To cykl zdjęć z jakichś zajęć. Żołnierze i kadra to 31 pSK. Wszyscy poza "praktykantami" mają oznaczenia 31 pSK. Wśród nich widać kilku podchorążych (SPP/SPR) i kaprali... podejrzewałem praktyki. Co ciekawe podchorążowie są bez broni. Załączam kilka ujęć. Jeden z podchorążych rezerwy ma widoczne "31" (na jednym ze zdjęć nawet ma urwaną jedynkę ;) ...)

p.s: w którym roku zniknęły orzełki z hełmów? Nie pamiętam z biegu.







 
 
kiler


Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 307
Skąd: KRK
Wysłany: Pią 10 Lip, 2020   

Dopiero teraz zwróciłem uwagę na kurtkę tego sierżanta - wygląda na drelichową wz.19. Coś takiego było usankcjonowane regulaminem? (wygląda raczej na dopasowaną kurtkę prywatną)
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Pią 10 Lip, 2020   

Również przypatrywałem się kurtce sierżanta. W tamtym okresie nie ma mowy o "drelichowej kurtce wz 19 " o czym już kilkakrotnie było pisane przy innej okazji.
Natomiast mnie kurta ta wygląda na nieco znoszoną kurtkę czesankową podoficerską ( jeszcze wysoki kołnierz, 5 guzików) i przeznaczoną przez podoficera na ćwiczebną, do zajęć związanych ze służbą polową. Jasna, nietypowa barwa tkaniny sugeruje na cz-b zdjęciu podobieństwo do jasnych bluz drelichowych, ale to nie ten sam materiał gdy dokładniej się przypatrzymy.
 
 
kiler


Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 307
Skąd: KRK
Wysłany: Sob 11 Lip, 2020   

Mnie na "drelich" bardziej niż kolor naprowadziła wymiętolona klapa kieszeni i naramienniki - materiał wygląda na bardzo cienki i wiotki.
 
 
kiler


Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 307
Skąd: KRK
Wysłany: Sob 01 Sie, 2020   

Tym razem z tomiku WLU o służbie zdrowia: sierż. pchor. lek. Stanisław Grochmal jako absolwent CWSan, 1936 r.. Bohater zdjęcia uczestniczył w kampanii wrześniowej w szeregach 16 pp z którym przeszedł cały szlak bojowy aż na południową Lubelszczyznę, potem był członkiem AK a po wojnie m.in. rektorem AWF w Krakowie i wykładowcą CM UJ.

Moją uwagę zwróciły piękne patki zambrowsko-modlińskie i dość wysoko założony halsztuk (na pewno nie 3mm wspominane przez świętej pamięci płk. Makowieckiego).
 
 
bolas 


Dołączył: 27 Sty 2005
Posty: 1011
Skąd: Strzelcy Kaniowscy
Wysłany: Pią 16 Paź, 2020   

Białystok. 25 września 1938 r. Fot. Bolesław Augustis.
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Pią 16 Paź, 2020   

Przepiękne zdjęcie kaprala podchorążego SP w ubiorze pozasłużbowym.
Zwracają uwagę ciasno naszyte galony za drugi rok nauki w SP.
Widoczny wprowadzony szeroko od roku 1938 do użytku bieżącego, nowiutki pas wz 36 dla podoficerów zawodowych ( podoficerów i podchorążych noszących szable/ kordziki).
Nie widzę natomiast kompletnie czy pod oznaką SP na kołnierzu są proporczyki czy też to może patki, co utrudnia przyporządkowanie rodzaju broni podchorążego.
 
 
kiler


Dołączył: 07 Mar 2009
Posty: 307
Skąd: KRK
Wysłany: Nie 01 Lis, 2020   

Ciekawe zdjęcie z 197 tomiku Wielkiego Leksykonu Uzbrojenia. Podpis: "Junacy Przysposobienia Wojskowego w trakcie przeglądu. Na prawym skrzydle podchorąży zawodowy, instruktor hufca" moim zdaniem jest niepoprawny. Według mnie to kpr. podchorąży rezerwy, absolwent kursu (brak emblematów kołnierzowych) z "błędnie" naszytą taśmą podchorążacką.

Swoją drogą to "błędne" obszycie rękawa widziałem już tyle razy, że zastanawiam się czy jakieś dwa przepisy obszywania nie funkcjonowały równolegle i stąd ta dwoistość występowania tego typu obszycia.
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Nie 01 Lis, 2020   

Twój komentarz stanowi bardzo potrzebną erratę dla podpisu tego zdjęcia. Jest dokłądnie tak, jak podajesz.

O owym "niepoprawnym" naszyciu nowo wprowadzonego oznaczenia tytułu podchorążego rezerwy kilak lat temu już gadaliśmy. Jest to obraz charakterystyczny dla pierwszego okresu noszenia galonów zraz po ich wprowadzeniu. Mimo iż rozkaz z 1936 jest tu jednoznaczny, krawcy wojskowi naszywali galon tak samo jak w przypadku podchorążych SP " z przyzwyczajenia". W okresie lat kolejnych promocji obraz ten znika i galony podchorążych rezerwy są w zasadzie naszyte zgodnie z rozkazem. Ten sposób naszywania galonów ułatwia nam tym samym wydatowanie niepodpisanych lub nie do końca podpisanych zdjęć :-)
 
 
Aquire1 


Dołączył: 12 Lut 2010
Posty: 7
Skąd: Gliwice
Wysłany: Nie 08 Lis, 2020   

Dzień dobry wszystkim,
W pełni się z Wami zgadzam. To podchorąży rezerwy, zwłaszcza, że zawodowi nie pełnili funkcji instruktorów w PW. Niestety zorientowałem się, że pomyliłem ten podpis jak było już za późno.

W ramach przeprosin za błąd, wrzucam zdjęcie formacji związanej z przysposobieniem wojskowym i wojskiem jednocześnie. To Legia Akademicka, bardzo ciekawa i mało zbadana formacja. Tu widać podchorążych rezerwy, członków Legii podczas wycieczki do fabryki celulozy w Niedomicach w lutym 1939 roku.

Tu link do większego rozmiaru zdjęcia https://zapodaj.net/f3179dcc0a566.jpg.html
 
 
ArturS


Dołączył: 24 Sty 2005
Posty: 4392
Skąd: Z piechoty
Wysłany: Nie 08 Lis, 2020   

Czołem Aquire1,

Świetnie, że się odezwałeś. Nikt nie czuje się obrażony, więc przepraszać nie ma za co. ;-)

Odnośnie podchorążych rezerwy w Legii Akademickiej mamy tutaj ładną kolekcję zdjęć jak i dyskusję sprzed lat, gdzie warto kontynuować w przypadku posiadania nowych czy dodatkowych informacji:

http://cytadela.aplus.pl/...opic.php?t=2940
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group