To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
C Y T A D E L A
Forum dyskusyjne "CYTADELI"

Rozmaitości - Muzeum Lotnictwa Polskiego

Anonymous - Wto 28 Cze, 2011

Pozazdrościć! Darek, a czy wiesz coś może więcej o 11-stce? -
http://lotniczapolska.pl/...owac-P-11,15314

ArturS - Wto 28 Cze, 2011

W maju tego roku byłem w krakowskim muzeum.
Od P11 c poprostu nie mogłem odejść.
Szczegóły konstrukcyjne poszycia, lotek, stateczników, wnęki na km w kadłubie widoczne jak na wyciągniecie ręki.
Pod samolotem brytwanki, do ktorych kapie olej.

Z tematów scisłe wojskowych jest ponadto łopata śmigła od 'Łosia', drązek strowy "Karasia".
hełmofon lotniczy, okulary "PROTECTOR", drelichwy kombinezon letni ( starszy typ) , rogatywka i kurtka wz 36 porucznika 2 pułku lorniczego z łapkami w lotniczym kolorze ciemnozółtym. Kurtka uszyta z diagonalu w kolorze khaki - noszona przed wprowadzeniem mundurow szarostalowych do lotnictwa.
Pamiątki "kochanemu dowodcy" w tym z 5 i 6 pułku lotniczego.

Niestety brak czasu ( zbyt długo krazyłem wokół P-11c) spowodował, ze nie zwiedzilem sali z silnikami lotniczymi.

lucjusz8 - Wto 28 Cze, 2011

Hełmofon - miałem na wyciagnięcie ręki podczas kręcenia "Tragedii R XIII" - dokładnie ten z Muz. Lot. Dokładnie go obfotografowałem. Produkcja - bodajże Wytwórnia Balonów z Legionowa.
Anonymous - Wto 28 Cze, 2011

hauba lotnicza wz. 38 Wytwórni Balonów i Spadochronów w Legionowie,
- opis egz. z MWP, rozm. 58, podpisany "Kuczak" -
http://www.muzeumwp.pl/em...a-wzor-1938.php
+
http://www.weu1918-1939.p...rzet_hauba.html
wersja czołgowa -
http://www.weu1918-1939.p...e_helmofon.html

kombinezon i spadochron plecowy Wytwórni Balonów i Spadochronów w Legionowie,
z 18.4.39, 29 esk.Tow. 2. Pułku Lotniczego w Krakowie -
http://www.muzeumwp.pl/em...skiego-1939.php

"Wytwórnia Balonów i Spadochronów w Legionowie" powstała w 1920 roku w Poznaniu jako Centralne Zakłady Aeronautyczne. Pod konie 1920 roku zostały przeniesione do Legionowa (Jabłonnej). W 1924 roku zmieniły nazwę na Centralny Zakład Balonowy. Produkowano głównie różnego rodzaju balony. Od 1929 roku zakłady noszą nazwę Wojskowa Wytwórnia Balonowa wytwarza balony i spadochrony "Polski Irvin" na licencji firmy Irvin Air Chute Co., namioty i hangary samolotowe. W 1936 roku zmieniono znowu nazwę zakładów na Wytwórnia Balonów i Spadochronów i rozszerzono asortyment produkowanych przedmiotów wyposażenia lotnictwa. Oprócz spadochronów, balonów, namiotów, hangarów lotniczych, ekwipunek lotniczy (kominiarki, kaski, kombinezony lotnicze letnie i zimowe, rękawice, buty futrzane, teczki dla personelu lotniczego), płachty brezentowe do napełniania balonów. Osłony- ocieplacze silników samolotowych, pneumatyczne łodzie brezentowe dla saperów, ubrania dla nurków.


Mundur wz.1936 ppłk dypl. lotn. Mariana Romeyki
http://www.muzeumwp.pl/em...ana-romeyki.php

lucjusz8 - Wto 28 Cze, 2011

Tomek - czy u mnie komputer szwankuje, czy nie ma żadnych zdjęć w linkach z Muz.WP, które wstawiłeś? Same opisy?

Obiecana hauba/hełmofon lotniczy:



Anonymous - Wto 28 Cze, 2011

Fantastycznie wykonany hełm... coś pięknego.
Lucjusz, MWP nie wstawiło przy tych opisach żadnych zdjęć, nie wiem, czy tak zazdrośnie strzegą tych wizerunków eksponatów, czy to wynik niedopracowania strony. Beznadzieja.

Anonymous - Śro 29 Cze, 2011

Jeszcze galeria o nowych mundurach lotników z 1936 r.:
http://audiovis.nac.gov.p...e7bbb4b2e7f7fd/
http://audiovis.nac.gov.p...e7bbb4b2e7f7fd/
http://audiovis.nac.gov.p...e7bbb4b2e7f7fd/
http://audiovis.nac.gov.p...e7bbb4b2e7f7fd/
http://audiovis.nac.gov.p...e7bbb4b2e7f7fd/

ale to zdjęcie po prostu wbija w fotel -
http://audiovis.nac.gov.p...e7bbb4b2e7f7fd/

Anonymous - Śro 29 Cze, 2011

Oczywiście, bo to uczestnicy kursu z Legionowa, być może oddział spadochroniarzy z por. sap. Antonim Mokrzeckim, powiększony o kolejnych słuchaczy z 1938/1939.
http://www.weu1918-1939.p...rzet_irvin.html
Ta kadra zasiliła Wojskowy Ośrodek Spadochronowy działający od 1939 przy Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 2 w Bydgoszczy.

Polecam jeszcze to cudo -
http://audiovis.nac.gov.p...73f69ede079b03/
Poznań, 12.12.1936

ArturS - Śro 29 Cze, 2011

I wlasnie mundur z tych "przejsciowych" czasów jest na ekspozycji w MLP.

Przy okazji - z Darkiem swego czasu pamietam uwagi juz wymienialismy, ale co sądzicie o tej fotografii?

http://www.odkrywca.pl/fo.../fotmff_008.jpg

Anonymous - Śro 29 Cze, 2011

Doskonałe zdjęcie starszego rocznika SPL Dęblin z wizytą w Belwederze '1938 -
http://audiovis.nac.gov.p...5a9319834dee95/

i SPL Dęblin w czasie ćwiczeń - niecodzienne zderzenie rogatywki z kombinezonem -
http://audiovis.nac.gov.p...5a9319834dee95/

ArturS - Śro 29 Cze, 2011

Kursy dla oficerów - obserwatorów?

Na takie kursy byli kierowani oficerowie takze spoza lotnictwa ( np por Kuropieska z 36ppLA w roku 1932).

Czytajac o poczatkach lotnictwa polskiego w latach 1918-1920 spotkac mozna bardzo duzo informacji mowiacych o tym jak deficytowe i cenne były to podowczas kwalifikacje. Stąd orgnizowaneo w czasie pokoju te kursy by miec w wojsku wykawalifikowanych obserwatorow lotniczych.

ArturS - Czw 30 Cze, 2011

parzydar napisał/a:
Obserwatorzy byli uważani za dowódców załóg a


W przypadku lotów na "Pasikonikach" chodziło bardziej o umiejetnosc rozpoznawania wojsk przeciwnika, oceniania jego siły, kierunku marszu, gdzie jest, co robi, gdzie sie wyładowuje, czym dysponuje itp. - chodziło zatem o umiejetnosc zdobywania informacji o kluczowych sprawach - No i nauka komunikacji z ziemią - czytanie płacht wytycznych, maldunki cięzarkowe, zrzucanie i podchwytywanie, fotografowanie, obsluga broni pokladowej.
Nie wiem czy prowadzono np specjalne kursy do kierowania ogniem artylerii z powietrza?

Natmiast na "Karasiach" obserwatorzy byli juz lotnikami z krwi i kosci. prócz wymienionych wyzej kwalifikacji obserwatora - osbsługa radio, obsługa broni pokładowej, obsluga celownkow bombowych. Kursant z innego radzju broni na liniowym samolocie nowoczesnym miałby juz klopoty.

Anonymous - Czw 30 Cze, 2011

Cytat:
Nie wiem czy prowadzono np specjalne kursy do kierowania ogniem artylerii z powietrza?

To bardzo ciekawe zagadnienie, zważywszy na szkolenia podchorążych lotnictwa (współdziałanie z broniami głównymi - zagadnienia taktyki broni głównych, wg. rutynowego planu zajęć dla obserwatorów).

W piechocie, artylerii, kawalerii działano na zasadzie 'współpracy z lotnikiem', czyli współdziałania poszczególnych rodzajów broni - przede wszystkim w walce ofensywnej, w dążeniu do natarcia). Kluczowym zagadnieniem dla broni artylerii był marsz ubezpieczony dywizji piechoty, w którym sygnał od lotnika - będący właśnie wynikiem obserwacji - uruchamiał wysunięcie baterii dalekonośnej 105 mm na czoło kolumny i rozpoczęcie ognia pośredniego granatami zwykłymi stalowymi wz. 31 na maksymalną donośność skuteczną (ok. 15 km). Chodziło o zdobycie przewagi ogniowej zanim jeszcze nieprzyjaciel zdążyłby rozpoznać kierunek, rodzaj, wielkość i znaczenie poruszających się naszych wojsk (czyli jeszcze bez dążenia do styczności z nplem).

W galerii zdjęć z pokazu Komisji Budżetowej Senatu, 1934 r.;
silnik Mercury prod. PZL Warszawa i prototypowy km PWU FK w Warszawie dla obserwatora -
http://audiovis.nac.gov.p...618e38410b5896/

ArturS - Czw 30 Cze, 2011

http://pl.wikipedia.org/w...=20060804213047
lucjusz8 - Czw 30 Cze, 2011

Dokładnie to samo zdjęcie mignęło mi w pamieci gdy wczoraj zaczął się watek oficerów-obserwatorów. Piękny, sztandarowy przykład :)
Anonymous - Pią 01 Lip, 2011

"Abisyńskie" wojsko - na tle PZL P-7a: pierwsza seria samolotów o całkowicie metalowej konstrukcji - wówczas, w 1933 r., prawdopodobnie najlepszy myśliwiec na świecie.
http://audiovis.nac.gov.p...24b4743592f65b/
Dzięki wprowadzeniu 'siódemki' do służby (149 maszyn w 1933 r.) polskie lotnictwo myśliwskie stało się pierwszym na świecie, które w całości przezbroiło się na samoloty o konstrukcji całkowicie metalowej.

------
Obserwator 3 PL z 'gwiazdą Przemyśla', śp. ppor pilot obs. Bronisław Bogucki
(absolwent/prymus II promocji SPL 1928, z 10 Eskadry Liniowej VII Dywizjonu Wywiadowczego 3 Pułku Lotniczego w Poznaniu),
zginął śmiercią lotnika 17.08.1929 roku pod Chodzieżą k. Jaktorowa -
http://audiovis.nac.gov.p...369ec2f4d93540/
http://www.polishairforce.pl/_promocjaii.html

Polecam gorąco - lista absolwentów wszystkich promocji SPL Dęblin 1928-1939:
http://www.polishairforce.pl/menuspl.html

Przed rozpoczęciem szkolenia w SPL Dęblin podchorążowie musieli spędzić trzy miesiące w piechocie na tzw. kursie unitarnym... Na obu fotografiach - Szkoła Podchorążych Piechoty w Różanie, jesień 1936 r. -
http://www.polishairforce.pl/_promocjaxiizdj.html

ArturS - Pią 01 Lip, 2011

W jedneym z prgramow TV ( dawne czasy) poświeconemy historii lotnictwa cytowano wypowiedzi dowódców francuskich sił powietrznych z pierwszej polowy lat 30 tych a cytat ten brzmiał:

"Panowie, Polacy aktualnie mają lepsze i nowoczesniejsze samoloty od naszych".

--------------

Swietne z tymi "Abisyńczykami" :-) przypomniala mi sie jeszcze jedna anegdotyczna syuacja zwiazana z kursami dla ofocerów obserwatorow w Dęblinie - otóz jako obserwowany przeciwnik angazowany był do cwiczeń 15 dębliński pułk piechoty "'Wilków".
"Wilki" były natychmiast identyfikowane przez kursantów z uwagi na uzywane w tym pulku tornistry "cielaki".
"Wilki" ponadto w czasie tych ćwiczeń wyspecjalizowały się w sztuce mylenia obserwatorów. Gdy tylko na niebie zawarczał samolot - piechota błyskawicznie zmianiała kierunek marszu, gdy samolot oddalił sie, powracała z popwrotem na docelowy kierunek...

Jak się czuł autor meldunku po fakcie, można sie domyslać....

Anonymous - Pią 01 Lip, 2011

PZL P-7 to przede wszystkim mistrzowsko zespawane rury stalowe (kratownica) z poszyciem blachy duraluminiowej, zaś półskorupowy jest jedynie tył (cienkościenna konstrukcja z pracującym pokryciem).

Myśliwcy. 149 szt. samolotów P-7 pozwalało w 1933 r. określać lotnictwo myśliwskie RP jako pierwsze na świecie calkowicie metalowe konstrukcyjnie.

Czyli trafił do SPL przed XIV promocją? Znalazłbyś go na tej liście? -
http://www.polishairforce.pl/_promocjaxiv.html

Anonymous - Pią 01 Lip, 2011

Pilot Stanisław Borzęcki - jest, alfabetycznie nr 22 na liście prowazącej do XIV promocji..304 Dywizjon Śląski, chyba pisał o nim Wacław Król...
jedna z niewielu relacji 'bombowych' - "Siedmiu z Halifaxa J" Mieczysława Pawlikowskiego (słynnego Zagłoby), w 1937 gimnazjalisty - pilota szybowcowego a po 1941 bombardiera w 300 DB

ArturS - Wto 12 Lip, 2011

http://www.odkrywca.pl/fo.../1645139356.jpg

To nietypowe malowanie czy inna przyczyna?



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group